بازدید: 199

حروف نگاری؛ هنر حکاکی پیام در ذهن مخاطب

حروف‌نگاری؛ هنر حکاکی پیام در ذهن مخاطب

حروف‌نگاری؛ هنر حکاکی پیام در ذهن مخاطب

 

یکی از کارهایی که هر ارائه دهنده‌ی حرفه‌ای انجام می‌دهد این است که قبل از شروع طراحی و چیدمان قالب پاورپوینت خود، مطالبی را که قصد بیان و ارائه آنها را دارد، آمده می‌نماید. همان حرفهای ناب و هدف گذاری شده‌ای که مخاطب برای شنیدن آنها آمده است، در آینده به یادشان خواهد آورد و از آنها استفاده خواهد نمود.

اما پیام شما فقط در کلمات و عباراتی که انتخاب می‌کنید نیست، بلکه این حروف نگاری_همان تایپوگرافی_ یا زبان بصری شماست که انتقال این پیام را موفق یا ناموفق خواهد نمود.

اما زبان بصری چیست؟

زبان بصری همان مفهوم پیوست شده‌ای است که شما با ظاهر کلمات داخل اسلایدتان به مخاطب خود ارائه خواهید داد. به بیان دیگر، وقتی مخاطب شما در صندلی خود نشسته است و دارد به گفته‌های شما گوش می کند و همزمان اسلاید ها شما را می‌بیند، به طور ناخودآگاه این پیام‌ها را دریافت و ضبط و ثبت می‌نماید. پیامی که اگر خوب منتقل شود، هرگز از ذهن او پاک نخواهد شد. برای خلق یک زبان بصری شما چهار ابزار بیانی دارید: فونت، اندازه فونت، رنگ و چیدمان حروف و کلمات.

فکر کنم با یک مثال بهتر بتوانید نکته را درک کنید:
برای مثال کلمه «سلام» که همه ما از آن استفاده می کنیم را در تصویر زیر مشاهده نمایید:

23

اگر از سلام اول استفاده کنید، انگار آن را از زبان مردی گفته‌اید که میخواهد یک رابطه کاملا جدی و حتی کاری که ممکن است یکبار باشد و تکرار هم نشود را آغاز نماید.

اما اگر سلام دوم را استفاده کنید، انگار دارید از زبان خانمی جوان که دارد با دوست همسن و سال خود گفتگو و تعامل می نماید، سخت می گویید.

حالا تفاوت را متوجه شدید؟

این ها چه ربطی به ارائه پاورپوینت دارد؟

اصل مطلب همین جاست. وقتی میخواهید ارائه تان را تنظیم کنید و داخل اسلاید هایتان را با محتوا پر کنید، حتما موارد زیر را در موقعیت ارائه تان در ذهن خود مرور نمایید:

  1. مخاطب شما

سعی کنید شخصیت افرادی که قرار است برایشان ارائه دهید را با این جمله در ذهن خود بسازید: ” قرار است برای افرادی ارائه دهم که….”

و جمله را با کلماتی که توصیف کننده مخاطبانتان هستند کامل کنید. مثلا ” باهوش، جوان، بالغ، همکلاسیهای من ” یا ” میانسال، کهنه‌کار، جدی، انتقادجو و بی‌حوصله”

وقتی شخصیت مخاطب را در ذهنتان ساختید، حالا به سراغ انتخاب فونت بروید و فونت ایده‌آل خود را با توجه به شخصیت مخاطبانتان انتخاب نمایید.

قالب‌های پاورپوینت نورنگ برای ارائه‌های رسمی و جدی

قالب‌های پاورپوینت نورنگ برای ارائه‌های غیر رسمی، دانشجویی و گزارش ها

  1. پیام شما

حالا برویم سراغ سوال دوم: پیامی که میخواهید انتقال دهید چگونه است؟ علمی، جدی، شاد، غمگین، هوشمندانه…

یک قالب پاورپوینت هوشمندانه آنی است که با حال پیام شما همخوانی داشته باشد. این نکته را هم هنگام انتخاب فونت خود مدنظر داشته باشید.

نکته:

اگر مخاطبتان مسن، سنتی و به دنبال تجارت است، از فونت های سنتی، ساده و مستقیم استفاده نمایید. قالب های پاورپوینت نورنگ با این فونت را ببینید.

اگر مخاطب شما جوان و مترقی، امام موضوعتان جدی و خشک است، باز هم از فونت ساده تراستفاده کنید، اما یکی را انتخاب کنید که کمی هم بازیگوشی داشته باشد.

قالب های پاورپوینت نورنگ با این فونت را ببینید.

رنگ یادتان نرود

حروف نگاری فقط فونت و اندازه فونت نیست. رنگ هم به اندازه خودش در این بازی نقش بازی می کند. بسته به پیام، رنگ ها با پس زمینه روانشناسانه خود می توانند پیام شما را به تصویر بکشند.

مقاله نورنگ درباره روانشناسی رنگ ها را بخوانید

مختصات کلمات!

بله! کلمات هم مختصات دارند. بعضی از آنها بلند هستند و بعضیهای دیگر کوتاه؛ و همه ما یاد گرفته ایم که کلمات را با بخش ها تقسیم می کنند.

چیدمان حروف به کلمه شکل خاصی می دهد. وقتی فونتتان را انتخاب می کنید حواستان به این چیدمان باشد، زیرا ممکن است بر خوانایی و قابل فهم بودن واژگان شما اثر بگذارند. مثلا برای کلمات بلند و پیچیده از فونت های پر پیچ و خم استفاده نکنید. یک ساعت طول خواهد کشید که مخاطب بیچاره بتواند کلمه را بخواند. هرچقدر فونت شما پر پیچ و خم تر باشد خواندن آن سخت تر است. از این فونت های پیچیده برای تزئینات استفاده می کنند.

12

خواندن کدام یک راحت تر است؟ اولی یا دومی؟

مدیر نورنگ

من حنانه دیوان بیگی، کارشناس ارشد پژوهش هنر و مسئول پروژه نورنگ هستم. خوشحالم که می توانیم اینجا از طریق بلاگ نورنگ با هم در ارتباط باشیم. ممنون می شوم نظراتتان را برایمان ارسال نمایید.

More Posts - Website

Follow Me:
FacebookLinkedIn

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *