بازدید: 179

قانون 10، 20، 30 ؛ راه حلی برای ارائه دهندگان سر در گم   

 

اینفوگرافیک قانون 10، 20، 30

اینفوگرافیک قانون 10، 20، 30

حتما شما هم وقتی پشت لب تاب یا میز کار خود می نشینید تا ساختار ارائه‌ی خود را برای پایان نامه، معرفی کسب و کار، ارائه گزارش یا هر چیز دیگر بچینید با انبوهی از سوالات مواجه خواهید شد… مثلا اینکه چقدر محتوا در هر اسلاید بگذارید، از چند اسلاید استفاده کنید و بسیاری سوالات دیگر.

شاید به نظرمان برسد که قانونی برای این موضوع نوشته نشده است، اما در جستجوهایی که داشتم با فردی به نام گای کاواساکی آشنا شدم که به خوبی توانسته است پاسخگوی سوالات ما در این زمینه باشد.

گای که اکنون در شرکت کانوا کار می کند و قبلا هم در شرکت موتورولا و اپل مشغول به فعالیت بوده و کتاب هایی از قبیل هنر رسانه های جمعی را به نگارش در آورده ، با بیان قانون 10، 20، 30 این کار را برای ما راحت کرده است.

آخرش چند اسلاید؟

در ارائه محتوا برای یک شنونده، چه داور، چه سرمایه گزار، چه تولید کننده، مخاطب شما بیشتر از 10 مفهوم را در یک ملاقات درک نخواهد کرد. پس خودتان را خسته نکنید. ده اسلاید برای ارائه شما کافیست. شاید بتوان در ارائه های غیر تجاری این رقم را افزایش داد، اما برای جذب یک سرمایه گزار، همان ده اسلاید کار را تمام خواهند کرد.

«آیا نورنگ محصولی با این ویژگی دارد؟» …….. ببینید

چقدر وقت دارم؟

اگر برای هر اسلاید دو دقیقه زمان بگذارید، بیست دقیقه زمان برای شما کافی خواهد بود. یادتان باشد که قبل از شروع ارائه به مخاطبان، شما حداقل یک ربع زمان نیاز دارید تا بتوانید ارتباط خوبی با سخت افزارها برقرار کنید و لب تاب یا رایانه را به پروژکتور متصل کنید و پس از آن، قالب پاورپوینت و خودتان را برای شروع ارائه آماده نمایید. همچنین، معمولا چند دقیقه ای هم طول می کشد که حضار شما برای شنیدن سخنانتان آماده شوند. با احتصاب بیست دقیقه برای شروع، بیست دقیقه برای ارائه و بیست دقیقه هم برای پرسش و پاسخ های نهایی، به یک ساعت زمان متعادل خواهید رسید.

فونت بزرگ و محتوای کم یا فونت کوچک و محتوای زیاد؟

حتما شما هم در ارائه هایی که شرکت کرده اید دیده اید که بیشتر افراد از محتوای زیاد در اسلاید ها استفاده می کنند و عملا در انتها، با جمعی از چشمان خسته و خواب آلود یا سرهای پایین و به صفحه موبایل خیره شده مواجه خواهند شد. تازه، اگر اسلاید های شما را هم بخوانند قطعا سرعتشان از سرعت بیان گوینده بالاتر است و در نهایت باز هم خوابشان خواهد گرفت.

به قول گای کاواساکی، خودتان را مجبور کنید که از فونت 30 استفاده نمایید. با این کار مجبور خواهید شد از مهمترین و کلیدی ترین مباحث در ارائه تان استفاده نمایید و از گزافه گویی و پر حرفی به دور خواهید ماند. متن شما با این کار خواناتر، گیراتر و موثر تر خواهد بود، مخصوصاً اینکه مخاطب شما برای حداقل دو دقیقه فقط آن چند کلمه را خواهد دید.

آیا نورنگ محصولی با این ویژگی ها دارد؟ ………… ببینید

با انجام این کارها می توانید ارائه تان را طوری تنظیم کنید که بیشترین همراهی را از طرف مخاطب داشته باشید. البته پیشنهاد می کنم مقاله ده نکته برای ساخت یک پاورپوینت ما را هم مطالعه نمایید. فکر می کنم راهکارهای خوبی جلوی پای شما بگذارد.

 

مدیر نورنگ

من حنانه دیوان بیگی، کارشناس ارشد پژوهش هنر و مسئول پروژه نورنگ هستم. خوشحالم که می توانیم اینجا از طریق بلاگ نورنگ با هم در ارتباط باشیم. ممنون می شوم نظراتتان را برایمان ارسال نمایید.

More Posts - Website

Follow Me:
FacebookLinkedIn

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *